Darts specialist
Wij zijn de darts specialist in de regio! We hebben een zeer groot assortiment van Harrows Dart producten.

Kettler dealer
Als dealer van Kettler bezorgen en installeren wij uw fitnessapparaten!

Hockey

Welke stick past het beste bij mijn speelstijl?

Er zijn geen vuistregels die bepalen welke stick het beste bij je past. Dat maakt de keuze voor een stick heel persoonlijk. Het gaat erom wat jij prettig vindt en welke stick het prettigst in de hand ligt. Bij de aanschaf van een nieuwe stick kun je onder meer letten op het balanspunt van de stick. Heb je het zwaartepunt graag bij de krul of liever wat meer bovenin? Over het algemeen zorgt een stick waarbij het gewicht onderin zit voor meer slagkracht. Een stick waarbij het gewicht wat meer bovenin ligt, is handelbaarder en vooral geliefd bij technische spelers. Verder kun je jezelf afvragen of je liever met een lichte of een wat zwaardere stick speelt. Je kunt in dit opzicht kiezen voor een light, medium of heavy stick. Veruit de meeste hockeyers spelen met een lichtgewicht stick.

Heeft de samenstelling van mijn stick gevolgen voor mijn spel?

Jazeker. Aan de buitenkant lijken alle hockeysticks op elkaar, maar voor de samenstelling ervan worden verschillende materialen gebruikt. De combinatie van deze materialen, zoals kevlar, carbon en fiberglass, bepaalt onder meer het gewicht en de stijfheid van een hockeystick. Wordt er bijvoorbeeld meer carbon gebruikt, dan is de stick harder en heb je als speler meer slagkracht. Bij de SPORT2000 vestiging bij jou in de buurt vertellen we je graag meer over de voordelen van de verschillende sticks.

Wat zijn de voordelen van een extra kromming in mijn stick?

Wanneer je je stick met de platte kant op de grond legt, mag de kromming op het hoogste punt maximaal 24 millimeter zijn. Deze regel is ingesteld om veiligheidsredenen. Hoe groter de kromming, hoe meer snelheid je namelijk aan de bal kunt geven. Bij een strafcorner sleeppush komt een stick met optimale kromming het beste tot zijn recht.
Het punt van de kromming ligt standaard op circa 30 centimeter vanaf de haak (standard bow). Wil je meer balgevoel bij hoge ballen en pushen, kies dan voor een kromming onderin de stick (late bow).

Hoe lang moet mijn stick zijn?

Je kunt op twee manieren bepalen wat de voor jou ideale lengte van een hockeystick is. De eerste manier is door rechtop te gaan staan en de bovenkant van de stick onder je oksel te plaatsen. Houd de stick vast langs de zijkant van je lichaam en been. Het uiteinde van de krul mag tot vlak onder je knie uitkomen. Een tweede manier is door de stick voor je op de grond te zetten. De stick mag nu maximaal tot je navel komen. Bij twijfel kun je het beste voor de kleinste stick kiezen. Hier kun je doorgaans het meest behendig mee spelen. Het is altijd verstandig om bij jouw SPORT 2000 vestiging of trainer om advies te vragen. Hockeysticks voor senioren zijn verkrijgbaar in de maten 36 ½, 37 ½ en 38 ½ inch. Juniorsticks zijn er in acht lengtematen, te weten 28 tot en met 35 inch.

Wat is een goede hockeystick om mee te beginnen?

Wie op jonge leeftijd begint met hockey kan het beste met een houten stick beginnen. Hiermee heb je een beter balgevoel, zodat je de techniek goed kunt aanleren. Vervolgens kun je overstappen op een kunststof stick. Deze zijn duurzaam en sterk, zodat je er harder mee kunt slaan.

Hoe gaat mijn hockeystick het langste mee?

Kunststof sticks kun je onder de krul het beste behandelen met een soort twee componenten hars. Zo voorkom je slijtage en gaat je stick langer mee. Een andere mogelijkheid is het aanbrengen van katoentape vlak boven de krul. Dit beschermt je stick en voorkomt dat je hij barst bij een harde klap. Bovendien kun je de bal met een ingetapete stick sneller dood leggen.

Hoe onderhoud ik mijn hockeyschoenen?

Hockeyschoenen zijn in de meeste gevallen gemaakt van synthetische materialen. Dat betekent dat je je schoenen eigenlijk alleen maar goed schoon en droog hoeft te houden. Zijn je schoenen nat geworden? Zet ze dan in een verwarmde kamer of doe een prop kranten in je schoenen. Let op: zet hockeyschoenen nooit vlakbij een werkende kachel of verwarming, want dan drogen ze juist uit.

Wat kan ik doen om blessures te voorkomen?
  • Hockey is een teamsport waarbij jaarlijks heel wat blessures worden opgelopen. Fair play kan bij dit soort contactsporten een hoop ellende voorkomen.
  • Zorg altijd voor een goede warming-up. Direct met ?koude spieren? beginnen vergroot de kans op blessures. Bouw je training rustig op om je lichaam te laten wennen aan de mate van belasting.
  • Trek na afloop van het sporten altijd een kwartiertje uit voor een cooling-down (rustig uitlopen, rek- en strekoefeningen). Hierdoor blijft de versterkte bloedtoevoer naar de spieren nog even op gang waardoor je spierpijn (bijvoorbeeld in kuit en achillespees) kunt voorkomen.
  • Bij kramp in je kuit is het goed om je kuit te masseren. Op deze manier help je de kuitspieren en achillespees te ontspannen en de doorbloeding te verbeteren. Houd spieren en pezen warm door hoge, warme sokken te dragen.
  • Achillespeesklachten kun je voorkomen door na een enkelblessure tijdelijk een enkelbrace te dragen. Ook kun je balansoefeningen doen voor het enkelgewricht.
  • Bescherm je lichaam! Bezuinig niet op scheenbeschermers en een mondbitje en draag eventueel compressieondergoed of een sliding short onder je hockey outfit.
  • Tijdens het sporten verliest je lichaam veel vocht. Vochttekort kan ertoe leiden dat je spieren minder goed functioneren. Drink daarom voldoende voor en na het sporten (water en/of sportdrank).

Onze merken

Asics  http://www.asics.nl/

Brabo http://www.brabo.nl/

Stag http://www.staghockey.nl/

Hardlopen
Voetbal
Actueel
Wintersport
Valkema Sport - Kerkstraat 41-43 - 9641 AM Veendam - 0598-631800 - info@valkemasport.nl